Estudis Fallers Noticias

#EstudisFallers: Converses a la Nau – Cremant el Disseny II: Dissenya i no falles –

Comparte el link:

El 21 de desembre, al Col·legi Major Rector Peset de València, en converses Les Falles, a la Nau, organitzades per l’Associació d’Estudis Fallers (ADEF) i el Fòrum de Debats de la Universitat de València, amb el patrocini del Gremi Artesà d’Artistes Fallers, la Junta Central Fallera, la Interagrupació de Falles, la Federació de Falles I+E, la Federació Lletres Falleres, l’Associació Cultural Premi Iaraní, el Museu Valencià d’Etnologia, la Universitat Politècnica de València i la Universitat Internacional Menéndez Pelayo, enguany amb el lema “Cremant el disseny: les falles, una festa oberta al disseny”, com a acte previ a la capitalitat dle disseny de 2022, la segona jornada ha tingut com titol “Dissenya i no falles”, centrant-se en la importància de la gràfica a l’hora de definir la imatge de les comissions, de falla i del conjunt de la festa, destacant el paper de les institucions a l’hora d’establir referents que impulsen els canvis.

Foto: Associació Estudis Fallers

A la conversa han participat Miquel Platero, dissenyador de l’estudi Yogur de Fresa i membre de la Falla el Mocador de Sagunt, Dani Nebot, dissenyador i autor de la imatge gràfica de les Falles de 2019, Maria Navarro, professora de projectes en l’Escola d’Art i Superior de Disseny i membre de la Falla Mestre Gozalbo de València, i Martín Forés, artista plàstic i il·lustrador.

Miquel Platero considera el canvi de paradigma que va suposar el canvi en la selecció del cartell i la imatge gràfica de les Falles a la ciutat de València, permetent la introducció de noves formes de comunicar la festa, pero lamenta que a altres ciutats falleres continua encara molt de camí per recórrer en el sistema de contractació, insistitint en què cal deixar de banda els concursos populars i professionalitzar els jurats. També ha destacat que en el cas dels llibrets hi ha un esforç entre les comissions de falla per millorar la qualitat de les publicacions, tendència que ha anat generalitzant-se, amb la contractació cada volta més de dissenyadors i professionals, però que no es trasllada a altres aspectes de la imatge gràfica, com ara els escuts o els cartelles dels cadafals.

Foto: Associació Estudis Fallers

Dani Nebot destaca la grandesa de les falles com a associació voluntària, veïnal, de suport mutu, que s’ajunta per a fer coses, en el que la gràfica es un llenguatge universal per a expressar-se. Pero la gràfica no sols és un missatge, sinó que també aboca la sensibilitat i tarannà del grup que la genera en un moment històric concret. Reivindica una gràfica plural i diversa, autoretrat dels individus que la generen, en el que el problema es dona quan la comunicació d’un grup particular i espontani com són les comissions de falles es vol extrapolar per a passar a presentar-se com les senyes d’identitat d’una societat més gran i complexa. Les institucions son les responsables d’assumir un paper exemplar en el tractament de la gràfica de la festa i invertir-hi els recursos necessaris.

María Navarro apunta que del món del disseny no hi havia una mirada cap a les Falles, considerades una cosa aliena fins el canvi de paradigma que suposà el sistema d’elecció de la imatge gràfica de les Falles a la ciutat de València i la campanya dissenyada per Ibán Ramón en 2016. El canvi de sensibilitat política a l’hora de seleccionar l’autor va fer canviar la mirada de la resta i que en les escoles de disseny hi haja una nova visió cap a les Falles. Aquest canvi de mirada ha anat precedit del treball de les comissions que han treballat en la línia de les falles experimentals, tant en els cadafals com en els llibrets. En cada comissió hi ha un detonant o una necessitat que posa en marxa els canvis, cas dels pergamins o bandes, que també s’haurien de revisar perquè també són importants a l’hora de mostrar la imatge de cada comissió fallera.

Foto: Associació Estudis Fallers

Per Martín Forés les Falles són el moviment associatiu més important de la societat valenciana, vertebrador de molts aspectes relacionats amb la cultura. La riquesa de la diversitat de la festa compta amb aportacions individuals interessants en les comissions de falla. L’evolució de les comissions durà a la millora del disseny, evolució que ha de ser natural i sense imposicions. Per a ell, en moltes ocasions, els jurats dels concursos, no estan a l’altura.

Eduardo Oltra
(Xàtiva, 1966) Licenciado en Historia del Arte; ex-fallero y ex-colaborador de la Junta Local de Xàtiva. En Locos por las Fallas es el redactor, corresponsal,  articulista,  fotógrafo, relaciones públicas, responsable de comunicaciones y Community Manager (Facebook)