Estudis Fallers Noticias

#EstudisFallers: Converses a la Nau – Cremant el Disseny I: Les Falles una festa oberta al disseny –

El 20 de desembre, al Col·legi Major Rector Peset de València, es va fer el primer debat de les converses Les Falles, a la Nau, organitzades per l’Associació d’Estudis Fallers (ADEF), enguany amb el lema “Cremant el disseny: les falles, una festa oberta al disseny”.

Els que van participar a dit primer debat de les converses, amb el títol “Qui la pensa i qui la planta: el disseny en la construcció de les falles”, Xavi Calvo, director general de World Design Capital València 2022, Pepe Latorre, artista faller, Gio Torres-Artcolor, artista fallera i dissenyadora gràfica, i Miguel López Montserrat, autor d’esbossos de falles i artista faller, moderats per la periodista Clara Castelló, han coincidit en la importància d’utilitzar el llenguatge del disseny per a aconseguir unes millors falles, encara que la incorporació d’aquests professionals s’ha de fer sense imposicions i adaptant-se el llenguatge faller, la sàtira.

Segons Xavi Calvo, el disseny forma part del futur de les falles, ja que la col·laboració entre una empresa artesana, com és un taller de falles, i un dissenyador permet realitzar produccions artístiques més contemporànies. El disseny deu ser una ferramenta transversal en totes les activitats de la comissió, no sols en la concepció de la falla, també en el llibret i la cartelleria. La declaració de les falles com patrimoni immaterial de la humanitat ha de servir perquè comissions i artistes facen una festa més sostenible, amb menor impacte ambiental, amb una petjada neutra de carboni.

Per a José Latorre els dissenys realitzats per il·lustradors actuals s’han traduït en falles molt semblants en la seua concepció. “Són una muntanya d’elements, però en contemplar-les no sabem de què tracta la falla”. Reivindica la sàtira i la critica, “Si la falla no diu res, per moltes coses que tinga no servix”, i que no es pot fer “gens diferent (de l’estètica predominant) mentre existisquen els premis”. També ha demanat, a l’empar de la declaració de patrimoni immaterial de la humanitat, que es preserven les tècniques de construcció de falles antigues, del modelatge en fang i el buidatge en cartó, que pràcticament han desaparegut dels tallers,que poden coexistir amb les modernes del suro blanc i la tecnologia 3D. “El suro blanc ha acabat amb els especialistes del taller. Ara les falles s’han engegantit, només es busca el volum i, en esta nova estètica, l’il·lustrador, que prové del món del llibre i el còmic, ha influït”.

Gio Torres assegura que les falles que no respiren “curtcircuiten” el cadafal. Han de ser composicions obertes, “no hem de lluitar per veure qui fa la bestialitat més gran.(…) Igual ve bé la forta pujada que els preus del suro blanc i la fusta tenen en l’actualitat perquè baixe el volum de les falles”. Les falles són expressió genuïna d’art i comunicació. Sense premis les comissions no invertirien tant en la falla. Formada en la il·lustració, té una visió 2D “i veure les coses en 3D em costa la vida”.

Miguel López Monserrat considera que l’esbós ha d’estar supeditat a les necessitats de l’artista i no a l’inrevés. Critica l’actual tendència de “fer falles embotides, encastades en la plaça”. “La caricatura i la sàtira formen part de la personalitat de la falla i s’estan perdent. Ara tot és molt bonic, però les falles boniques no són falles”. Per ell, el dissenyador sempre ha format part de l’equip del taller, encara que no sempre se li ha reconegut la seua labor.

Eduardo Oltra
(Xàtiva, 1966) Licenciado en Historia del Arte; ex-fallero y ex-colaborador de la Junta Local de Xàtiva. En Locos por las Fallas es el redactor, corresponsal,  articulista,  fotógrafo, relaciones públicas, responsable de comunicaciones y Community Manager (Facebook)